torsdag den 28. marts 2013

Protein / banan /Havregryn´s klatkager

Jeg (Mette) har det meget svært med at have alt for meget mad i kroppen når jeg træner - ja det har vi sådan set begge to. Det er en meget svær balance gang - for det er heller ikke godt at træne på helt tom mave - eller rettere det er virkelig usundt at træne uden "Benzin" i kroppen.

Hvis jeg træner om morgen har jeg ofte spist en banan inden træning - den mætter, uden at være for tung - og vigtigst af alt så kan man ikke smage den ved hård træning (læs: yogurt får jeg f.eks. de sureste opstød af - og det er IKKE særlig lækkert) - MEN det er heller ikke altid nok med en enkelt banan, hvis jeg f.eks. skal træne 2 hold timer i træk.

Nu har jeg fundet løsningen. En løsning der på samme tid også løser et andet problem for mig - nemlig spisen lige efter en træning. Jeg er nemlig heller ikke ret god til at få noget i maven kort tid efter træning (kan sagtens bruge den første time efter på at falde ned, være mør og glemmer derfor at spise)- og alle de kloge siger jo at man inden for 30- 45 min. efter hård træning bør skal belønne sin krop med noget protein holdigt for at give den noget at arbejde med.

Her kommer svaret på mit spise "problem" - Protein/Banan/havregryn´s klatkager...




De 3 ting blandes sammen - til bananerne er helt moste.


"Dejen" klattes ud på en rist med bagepapir (god ide at bruge risten, da de bliver mere faste og knap så vamsede som ved bageplade)


Bages i ovnen ved 180 grader i 15 min... 


De smager RIGTIG godt - og mætter rigtig godt.

Protein siger de kloge jo at kroppen skal bruge til at genopbygge det nedbrudte  - og her er der ikke tale om fedt, men celle og muskelfiber - OG nyeste studier viser at protein bedst optages ved samtidig indtagelse af kulhydrater (Bananen + havren)
Som med alt andet mad indtagelse er det dog vigtigt at huske på at bruge disse "kager" som før og efter trænings snack - og ikke som decideret måltider. Nok er de sunde og gode i forbindelse med træning, men de er ganske enkelt for fedende (hvis vægttab er ønsket) til at spise løs af. SÅ (!!) 1 FØR hård træning og 1 EFTER hård træning.

1 stor banan = 150 kalorier
1 dl. havregryn = 180 kalorier
2 scoop protein = 250 kalorier
ialt:  580 kalorier / delt i 7 kager - Dvs. 80 kalorier i hver kage.

Af ovenstående opskrift er der til 5-7 kager.

Disse er lavet på den nyeste Protein fra Nutramino, som vi simpelthen er NØD til at rose i dette indlæg. Det er en limited edition - kaldet "Stracciatella" - og til bagning (f.eks. disse eller pandekager) er dette HELT fantastisk!!!



1 kommentar:

  1. God idé! :D
    Jeg har det også lidt ambivalent mht mad inden træning, da jeg SKAL have min morgenmad, men nemlig heller ikke magter træning med skvulpemave!

    Jeg spiser tit en banan og en frugtstang, det plejer at kunne hjælpe.

    Kagerne ser dog gode ud. Jeg ville sikkert tilsætte noget 80 % chokolade, da jeg eeelsker choko. Hihi :D

    SvarSlet