fredag den 19. juli 2013

Skyr

Skyr - eksploderende produkt alle taler om - alle poster på instagram, de fleste madbloggere roser til sky´erne  (hahah)- og det helt hotte inden for fitness mad. Men hvad er Skyr? og hvorfor er det så godt?

Skyr er et Islandsk syrnet mælkeprodukt med et virkelig lavt fedtindhold - nemlig omkring 0,2%. Det er i modsætning til almindelig yoghurt virkelig protein holdigt - og mætter derfor længere (og bidrager til den daglige protein), hvilket jeg synes er helt fantastisk. En portion skyr holder mig mæt i laaang tid, modsat f.eks. yoghurt hvor jeg ret hurtigt er sulten igen - (eller i hvert fald skal indtage ret så store mængder for at blive mæt). Desuden er der ikke alt det sukker i der ofte er i yoghurt.

Her hjemme spiser vi p.t. en portion skyr til morgen eller aftens mad. Vi er helt vilde med Løgismoes udgave med hindbær, rabarber og vanilje. Den er cremet (uden at være stiv eller grynet) - har en lækker smag, og så er den frisk!



Det er nemlig langt fra alt skyr der smager lækkert. I starten havde jeg virkelig svært ved at vænne mig til den lidt tørre beske smag ren skyr har, men efterhånden er der mange forskellige udgaver hvor der er tilsat smag.
En anden rigtig god udgave er cheasy´s svar på frisk skyr med frugtmos i bunden - den er perfekt til arbejde - på tur eller som en lille mellem snack.


Jeg putter alt muligt (og hvad vi lige har oven på)på min skyr - f.eks. bær, frugt, nødder, havregryn eller musli. På den måde får jeg både vitaminer, fedtstoffer og protein. Når jeg spiser sådan en portion er jeg mæt fra morgenmad (kl. 07) til frokost (kl. 12).



På grund af det høje protein indhold er det helt perfekt til efter træning - især hvis man tilføjer f.eks. bær og nødder. På den måde får du dækket ind hvad kroppen skriger efter - efter sådan en gang træning - nemlig protein, fedtstoffer (af den gode slags som kroppen kan arbejde med) og vitaminer - nå ja og lidt frugt sukker.

Et lille tip - hvis nogen af jer der ude sidder med en sød tand lige som mig - men går uden om sukker og kalorier, kan jeg anbefale Mrs. Butter- worths sukkerfri sirup. Det smager ganske enkelt fantastisk!!!
Den kan købes lige HER!



En anden ting der er fantastisk ved skyr - er at konsistensen gør at man kan bruge det til dip, til dressinger eller som erstatning til cremefraiche .. ja her hjemme er vi ikke i tvivl - vi elsker det!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar